Willy Wonka ratar Gävle?


Jag tror att alla människor har en skvätt lokalpatriotism i blodet; man vill så gärna att den stad man har planterat sitt bo i ska växa, frodas och må bra, och så vill ju även jag. Är det inte framgångar i ishockey, fotboll eller annat sportsligt så är det i näringslivet; jobb ska skapas och framgångar ska nås. Mättalen blir antal turister, antal boenden på orten eller andra parametrar som indikerar någon typ av framåtskridande.

Under en viss tid har man, som Gävlebo, kunnat läsa om två entreprenörsladdade kvinnor, Anna-Sofia Wallström och Maja berthas, som via sitt företag Latino Cacao Company vill starta egen chokladtillverkning med den skillnaden att alla beståndsdelar i pralinerna är egentillverkad, t.o.m egen plantage i Dominikanska republiken finns redan för odling av själva råvaran. De blir alltså först ut i sverige med att tillverka praliner som är helt egna då det annars brukar köpas in själva chokladskalet och endast fyllningen är egen. Är det därför alla sk “egentillverkade chokladpraliner” ser likadana ut?

Problemet är att hitta en lokal som fungerar för ändamålet. Den lokal som de främst vill ha blir inte tillgänglig förrän mitten av 2010 och då falerar tydligen det hela. Plan B är att lägga tillverkningen i Stockholm eller i en befintlig chokladfabrik i Utah, USA.

Jag har en svag känsla av att lokalvalet mer beror på ett försök till varumärkesbyggande än av praktiska skäl då den eftersökta lokalen är en tegelbyggnad (med potential) i ett lokalhistoriskt område beläget vid vattnet med stora vackra gasklockor i tegel som granne. Man kan tycka att det praktiska borde få komma före det estetiska när man har att göra med en nystartad affärsrörelse. Hur entreprenörerna än vrider och vänder på det hela så är chokladen “anno 2009 / since 2009” oavsett hur mycket kultur och historia man försöker trycka in i varumärket. Ur ett turistperspektiv kan jag förstå deras förtjusning i att verka i dessa potentiellt vackra lokaler, men detta är oviktigt så här i starten av rörelsen. Fast å andra sidan så pekar deras alternativ i Utah mot detta.

Det är synd om staden förlorar en rolig detalj i marginalen, för rent ekonomiskt eller arbetsmässigt blir de inte en stor aktör i regionen inom den närmaste framtiden, men för att få ytterligare en “ingrediens” i stadens utbud så är det alltid trevligt.

Gävle kan då förknippas med kaffe, choklad och whisky, alltså livets goda i en och samma förpackning. Jag hoppas iaf att jag snart får äta gävlechoklad till mitt Nespressokaffe (tyvär Gevalia, mina smaklökar besegrar lokalpatriotismen i detta fall)


2 thoughts on “Willy Wonka ratar Gävle?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *